czwartek, 7 grudnia 2023

Komiksowy kalejdoskop - książka

To niezwykle miłe uczucie trzymać w rękach wydrukowany egzemplarz swojej książki. W dodatku pierwszej w pełni samodzielnie popełnionej. Bo premier publikacji stworzonych w duecie (najczęściej z Robertem Trojanowskim lub Tomkiem Tomaszewskim) trochę już na koncie mam. Komiksowy kalejdoskop wydało koluszkowskie Wydawnictwo Kurc (dziękuję raz jeszcze Bartku!), a do druku fachowo przygotował znakomity Dymkołamacz - Jarek Obważanek (dziękuję ponownie!). Jeszcze raz dziękuję też Katarzynie Świętochowskiej za fotografie na okładce.

O zawartości książki wspominałem w jednym  z poprzednich wpisów na blogu. I nic się w tej materii w zasadzie nie zmieniło - 80 tekstów oraz wstęp, który można potraktować jako jeszcze jeden komiksowy felieton. Każdy rozdział to - oprócz liter ułożonych w wyrazy i zdania - od jednej do trzech ilustracji - w przypadku fotografii zdarzają się nawet okazy nigdy wcześniej nie pokazywana (można to potraktować jako zachętę do zapoznania się z zawartością książki).

Czy jest Komiksowy kalejdoskop? Wyjaśnia to blurb znajdujący się na czwartej stronie okładki: Komiksowy kalejdoskop to zbiór kilkudziesięciu tekstów z lat 2007-2023, opowiadających o tym, co – z punktu widzenia autora – działo się ciekawego w szeroko rozumianym polskim świecie komiksowym. Pierwotnym założeniem artykułów było przybliżanie - nieoswojonych z tematem czytelnikom - wszelkiego rodzaju zagadnień dotyczących historii obrazkowych: sylwetek autorów, wydarzeń, interesujących publikacji oraz rozmaitych zjawisk i trendów. I tak należy Komiksowy kalejdoskop potraktować – nie jako pogłębioną, naukową analizę, a zbiór komiksowych felietonów, układających się w chyba pierwszą tego typu wielowątkową opowieść o komiksie w Polsce w XXI wieku.

Nie mnie oceniać zawartość merytoryczną własnej książki (choć uważam, że jest w niej sporo ciekawych i istotnych informacji na temat komiksu w Polsce w XXI wieku), ale oglądając wydrukowany egzemplarz spostrzegłem nieścisłość w swoim własnym biogramie. Nie wiedzieć czemu jako datę rozpoczęcia pracy w Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej EC1 podałem rok 2006, co oczywiście jest nieprawdą. Wtedy zacząłem pracować w Łódzkim Domu Kultury, a do EC1 Łódź trafiłem dziesięć lat później. Mam nadzieję, że Komiksowy kalejdoskop będzie się sprzedawał i przy dodruku ten błąd uda się poprawić.

Książka premierę miała podczas 34. Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier. 8 października wspólnie z Pawłem Ciołkiewiczem wziąłem udział w spotkaniu autorskim. Prowadzący Tomasz Nowak przepytał nas na okoliczność nowych publikacji, co uwiecznił na zdjęciu nieoceniony Darek Kulesza.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz