niedziela, 19 stycznia 2020

2019 - autopodsumowanie

30. MFKiG, fot. Darek Kulesza
"Po ósme - rok 2019 nie zapowiada się na mniej pracowity" - tak zakończyłem podsumowanie moich działań w 2018 roku. Nie myliłem się. Przez ostatnie dwanaście miesięcy także nie narzekałem na nadmiar nudy. Już sama praca w macierzystej instytucji, czyli EC1 Łódź, wystarczyłaby do przygotowania solidnego tekstu podsumowującego. Bardzo dużo pracy włożyliśmy w zadania związane z powstającym Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej (CKNI). Ogromnym wyzwaniem było też zorganizowanie trzydziestej edycji Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier. Impreza po raz pierwszy odbyła się w nowej lokalizacji - hali Expo Łódź. Myślę, że udało nam się zbudować ciekawy program i przygotować sporo atrakcji, a nowe miejsce spełniło swoją rolę. Jak co roku wziąłem udział w obradach jury wybierającego najlepszy polski komiks wydany w okresie między festiwalami.


W związku z 30. MFKiG nadzorowałem ukazanie się trzech publikacji – dwóch cyklicznych (katalogu towarzyszącego konkursowi na krótką formę komiksową oraz informatora z programem imprezy) i jednej okazjonalnej (specjalnego wydawnictwa z okazji jubileuszu MFKiG), której przygotowanie sprawiło mi ogromną frajdę, ale i kosztowało niemało wysiłku (wie coś o tym Marta Zawada, która składała wszystkie festiwalowe druki). A skoro już jesteśmy przy publikacjach wydanych przez EC1 Łódź – w 2019 roku światło dzienne ujrzał 10-stronicowy zeszyt opowiadający o powstającym CKNI – napisany przeze mnie, a narysowany przez Tomka Tomaszewskiego.

6. Złote Kurczaki, fot. Kasia Świętochowska
Oczywiście nie da się żyć tylko własnym festiwalem. Wręcz nie powinno! Dlatego w lutym z nieukrywaną przyjemnością odwiedziłem szóste Złote Kurczaki. I po raz kolejny znalazłem się wśród osób nominujących do tych niezwykle wartościowych nagród. Pod koniec marca byłem na Krakowskim Festiwalu Komiksu, w maju na Festiwalu Komiksowa Warszawa, by w listopadzie powrócić do stolicy na Niech Żyje Komiks i Ilustracja. Na wyjazdowe imprezy udało mi się w ubiegłym roku przygotować – niestety - tylko dwie eMeFKi News. Trafiły do rąk uczestników festiwali we Wrocławiu i Krakowie.

W lutym – wspólnie z Hubertem Ronkiem i Jakubem Sytym – poprowadziłem warsztaty podczas Dziecięcych Spotkań z Komiksem w Europejskim Centrum Bajki w Pacanowie. W tym samym gronie wybraliśmy też laureatów konkursu komiksowego dla dzieci towarzyszącego imprezie. Dodatkowo mój tekst znalazł się w katalogu ze zwycięskimi pracami.


W ubiegłym roku ukazało się sporo publikacji, przy których w różny sposób się udzielałem. Kultura – Przestrzeń – Odnowa to z jednej strony nazwa projektu archeologiczno-komiksowego, który koordynowałem i realizowałem wspólnie z Katarzyną Tośtą, a z drugiej – tytuł zeszytu ćwiczeń narysowanego przez Roberta Trojanowskiego, za którego komiksową część odpowiadałem. Swoją wiedzą wsparłem też Macieja Cholewińskiego i Michała Arkusińskiego – autorów komiksu Edelman. Dokonałem też korekty albumu Paneuropa vs. Pandemonium (scen. Grzegorz Janusz, rys. Tomasz Piorunowski) oraz pomogłem przy wydaniu informatora 100 Years of Polish Comics przygotowanego z myślą o festiwalu w Angouleme.


W ubiegłym roku ukazało się też kilka publikacji zawierających komiksy, do których napisałem scenariusze. Po pierwsze uruchomiłem wspólnie z Robertem Trojanowskim nową serię Historia polskiego komiksu. Jej pierwszy odcinek ukazał się w czwartym numerze Darmozina. Drugą część opublikował drugi numer zina Cemęt, zaś trzecią – 28 numer Zeszytów Komiksowych (ponadto w Zeszytach znalazły się moje typy w specjalnym kalendarium przygotowanym przez redakcję z okazji 100-lecia polskiego komiksu). Po drugie – ukazała się antologia zwycięskich prac konkursu na komiks o tematyce ekonomicznej, który to w 2018 roku wspólnie z Robertem Trojanowskim wygraliśmy (w kategorii jednoplanszówek). Po trzecie - z tym samym Robertem zrobiłem też komiks do antologii Moniuszko. Po czwarte zaś – już zupełnie samodzielnie znalazłem się wśród autorów, których teksty redakcja miesięcznika Kalejdoskop wybrała do antologii wydanej z okazji 45-lecia pisma. A jeśli jesteśmy już przy Kalejdoskopie, to w 2019 roku ukazało się w nim siedem moich komiksowych felietonów. Natomiast do miesięcznika Ziemia Łódzka zrobiliśmy z Robertem Trojanowskim dziewięć kolejnych części przygód Pika i Robiego, co na koniec roku dało sumę 51 odcinków od początku współpracy z tym samorządowym miesięcznikiem.

Warsztaty komiksowe w EC1 Łódź, fot. EC1 Łódź
Warsztaty, które poprowadziłem w Pacanowie nie były jedynymi ubiegłorocznymi. Po raz kolejny z przyjemnością wyłożyłem dzieciom podstawy języka komiksu w gościnnych progach Pałacu Herbsta, gdzie jestem także jurorem konkursu komiksowego. Wspólnie z Jakubem Wiejackim nauczaliśmy o komiksie młodych uczestników projektu Kultura – Przestrzeń – Odnowa (w Strońsku i Przywozie). W marcu razem z Tomkiem Tomaszewskim przybliżaliśmy historie obrazkowe w Manufakturze podczas Festiwalu Frankofonia 2019. W EC1 Łódź prowadziłem warsztaty kilka razy – najfajniejsze były te dla słuchaczy Uniwersytetu III Wieku. Znakomicie pracowało mi się też z młodzieżą podczas listopadowych zajęć w łódzkim Alliance Francaise. Podobnie było z podopiecznymi Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Nr 3 przy ul. Tkackiej, w którym przebywają młodzi ludzie z niepełnosprawnością intelektualną.

Spotkanie z Marcinem Surmą, fot. O!PLA
Dwa razy dałem się namówić na prowadzenie spotkań. Jedną rozmowę przeprowadziłem z Marcinem Surmą podczas festiwalu animacji O!PLA. Natomiast w grudniu w Księgarni Ossolineum pod egidą Kalejdoskopu poprowadziłem dyskusję „Którędy na rynek?”, podczas której z Barbarą Kędzierską, Bartoszem Kurcem, Michałem Arkusińskim i Pawłem Ciołkiewiczem rozmawialiśmy o wydawaniu komiksów i sposobach na publikowanie swojej twórczości. I wreszcie – razem z Tomkiem Tomaszewskim podczas konferencji „Kreuj siebie i nowe pomysły – innowacje w nauczaniu” w łódzkim Liceum Plastycznym przekonywaliśmy nauczycieli do zajmowania się historiami obrazkowymi w edukacji.

Spotkanie w Księgarni Ossolineum, fot. Kasia Świętochowska
I na koniec – w ostatnich tygodniach 2019 roku oddaliśmy z Robertem Trojanowskim do wydawnictwa Znak drugą część interaktywnej książki dla dzieci Zrób sobie komiks. Te wszystkie całoroczne aktywności nie byłyby możliwe bez wsparcia, wyrozumiałości i cierpliwości Kasi, której bardzo dziękuję.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz